Over Huisartsloos.nl

Het initatief van huisartsloos.nl is begin 2022 genomen door David Versteegen.

In januari 2022 verhuisde hij naar Schagen voor werk. Eenmaal verhuisd had hij een tijdje last van een gek plekje op zijn rechter middelvinger. Na overleg met zijn moeder besloot hij toch maar naar de huisarts te gaan. Ohja, een huisarts moet je ook opnieuw zoeken als je verhuisd bent.

Enthousiast belde hij daarom googlede hij en belde de eerste praktijk op in Schagen. De assistente aan de telefoon vertelde hem echter dat ze geen nieuwe patiënten aannamen. Verbaasd belde hij toch maar een andere praktijk. Daar zei de assistente echter hetzelfde.

Bizar!

Toen heeft David alle praktijken in Schagen afgebeld, en via Google Maps kreeg hij zelfs iemand aan de lijn die niet meer huisarts was. Gefrustreerd ging hij huisartsen bellen in de omgeving, maar daar zeiden de assistentes dat hij te ver weg woonde of dat ze alleen inwoners van die dorpen konden helpen.

Op internet staat dat je contact moet opnemen met je verzekeraar. In David’s geval was dat DSW. Die gaven aan dat hij een “wachtlijstbemiddelingsformulier” moest invullen. Daarin moest worden opgenomen welke huisartsen allemaal waren gecontacteerd. Ze zouden dan de weigeringsreden bekijken en eventueel nabellen.

Gefrustreerd belde David nog een keer naar zijn verzekeraar, dat hij naar de huisarts wilde. Uiteindelijk gaf DSW aan dat David zich kon melden als passant. Dit gebeurt vaker als bijvoorbeeld toeristen langs een huisarts willen gaan. Echter, zo bleek achteraf na gesprekken met huisartsen, wilden of konden de praktijken David niet helpen omdat zij alsnog verantwoordelijk voor de nazorg zouden zijn. Dan zou de betreffende praktijk de terugkoppeling en verdere eventuele zorg op hun bordje krijgen.

Uit frustruatie belde David uiteindelijk de praktijk in Middenmeer, waar hij werkte. De assistente vond het zo’n bijzonder verhaal dat ze in gesprek wilde gaan met de verzekeraar DSW, maar gaf ook aan dat David contact kon opnemen met de HKN; de huisartsorganisatie van de Kop van Noord-holland.

De manager daar heeft uiteindelijk een afspraak gemaakt bij de huisartsenpost waar hij diezelfde avond nog terecht kon. De conclusie van de desbetreffende huisarts: een wrat, die zal moeten worden behandeld met stikstof. Dat stikstof hebben ze niet bij een huisartsenpost en dus is er een huisarts nodig, waar de behandeling plaats zal vinden. Kortom de conclusie van de huisarts:

David: je hebt een huisarts nodig!

Toen dat eenmaal bekend was, vroeg David kort naar het huisartsentekort. David proefde enorme frustratie bij iedereen die hij tot dan toe had benaderd om een huisarts te krijgen. Ook bij deze arts. Diezelfde avond besloot hij huisartsloos.nl te kopen en een simpele kaart te maken, waar op te zien is waar je als patiënt wél terecht kunt.

De volgende dag belde de manager van de HKN opnieuw en gaf aan dat David zich bij Huisarts Kuilboer in Sint Maartensbrug kon melden om zich in te schrijven. Dit bleek een al bestaande afspraak te zijn. Maar niemand tot dan toe wist blijkbaar van deze lokale constructie af. Het enige wat men aan de telefoon vertelde was: sorry meneer, bij ons is geen plaats.

Dat is het begin geweest van Huisartsloos.nl.

Nadat er artikelen in de media zijn geschreven, werd er een oproep gedaan of er bedrijven zijn, die eventueel zouden kunnen helpen om het idee te realiseren.

Inmiddels helpen onderstaande bedrijven actief mee: